zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Belonen werkt soms averechts

27 oktober 2005 - Mensen waarderen het doneren van bloed omdat het vrijwillig is. Maar die waardering verdwijnt als er een hoge beloning tegenover staat. Die tegenstelling signaleerde Jeroen van de Ven in zijn proefschrift naar psychologische drijfveren bij economisch handelen.

Voor zijn dissertatie ontving Van de Ven donderdag in Voorburg uit handen van minister Van der Hoeven (Wetenschap) de Huygens Wetenschapsprijs 2005.



Niet belonen
De motivatie die mensen van binnenuit hebben, wordt door beloningen soms juist verdrongen, stelt de econoom. Dit betekent dat het soms beter is om niet te belonen dan wel. President N. Wellink van de Nederlandsche Bank bestreed eveneens dat economische modellen altijd maar een afdoende verklaring bieden voor menselijk handelen. Een fooi in een restaurant is niet alleen een beloning voor goed gedrag, opperde Wellink. "Het afkopen van een schuldgevoel omdat je lekker hebt gegeten terwijl de ander werkt tegen een uurloon waarvan dit eten niet te betalen is? Of is het een bedankje voor de snelle service, sneller dan bij de anderen in het restaurant."

Baanbrekend
De jury kwalificeerde het proefschrift van Van de Ven als baanbrekend omdat hij onderzoek uit de psychologie en experimentele economie verenigde in economische modellen. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 10.000 euro en een bronzen beeld van de zeventiende-eeuwse wetenschapper Christiaan Huygens.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10