24 oktober 2005 -
De medwerkerstevredenheid in Nederland is structureel gedaald. Ons land land daardoor tussen de 5 en 9 miljard euro liggen, omdat ontevreden medewerkers minder productief zijn. Dat blijkt uit het onderzoek Plezier & Prestatie 2005 van adviesbureau &Samhoud onder 40.000 werknemers in Nederland, Duitsland en Spanje.
Niet dramatisch
De daling in medewerkerstevredenheid betekent niet dat het er in Nederland dramatisch voor staat. Duitsland en Spanje scoren namelijk nog lager. Bovendien zijn er in Nederland ook voorbeelden van organisaties waar plezier en prestatie heel goed samengaan zoals Humanitas en arbeidsbemiddelingsbureau Numerando. Die laatste heeft zelfs de hoogste tevredenheidsscore in 2005.
Open organisaties De belangrijkste conclusies uit het rapport zijn verder dat werknemers in kleine, open organisaties zowel tevredener als klantgerichter zijn dan werknemers in grote, gesloten organisaties. Volgens de onderzoekers is werkplezier te definiëren als de vermenigvuldiging van tevredenheid, betrokkenheid en klantgerichtheid.