20 oktober 2005 -
Slechts 14 procent van de jaarverslagen van beursgenoteerde, Nederlandse ondernemingen geven goed inzicht in het strategische beleid van het bedrijf. Meer dan 30 procent is hier ronduit onduidelijk over. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Scenter, dat 130 jaarverslagen onder de loep nam.
Jonge innovatieve bedrijven en smallcaps uit de AsCX-index scoren laag, de gevestigde multinationals en grote niet-genoteerde bedrijven hoog. Delta Lloyd, Haskoning en de Nederlandse Spoorwegen behoren bij de top-5.
Communicatiemedium Onderzoekleider Sicco Santema zei in het Financieel Dagblad dat veel bedrijven het jaarverslag niet zien als communicatiemedium voor strategisch beleid. Hij mist vooral de kwantitatieve beschrijving van doelen, de risicobeperkende maatregelen, de relatie tussen de sterke en zwakke punten van de onderneming en de gemaakte strategische keuzen. Santema vindt dat er net als bij corporate governance ook bij strategisch beleid een verantwoordingsverplichting moet zijn.