Bazen investeren vooral in medewerkers die ze zien zitten
17 oktober 2005 -
Leidinggevenden begeleiden vooral de ontwikkeling van de medewerkers die zij het meest positief beoordelen. De medewerkers die minder goed presteren en de meeste begeleiding nodig hebben, krijgen minder begeleiding en ontwikkelen zich minder. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek Leadership and Employee Development van Xander Bezuijen.
Bezuijen ondervroeg leidinggevenden en medewerkers over elkaar in tien organisaties.
Self fulfilling prophecy Deze opstelling van managers leidt ertoe dat goede werknemers alleen maar beter worden en slechte werknemers zich minder goed ontwikkelen. Dit leidt tot een self fulfilling prophecy, waarbij leidinggevenden hun verwachtingen telkens bevestigd zien. Bij hoge verwachtingen blijken leidinggevenden een warmer sociaal-emotionele relatie met medewerkers te creëren, stellen ze duidelijker en moeilijker doelen en geven ze medewerkers meer feedback en vrijheid om zich te ontwikkelen. Ook zijn ze veel inspirerender; ze stimuleren onder meer medewerkers in het nadenken over het werk en dragen uit welke waarden en normen van belang zijn.
Moeilijke doelen Het onderzoek suggereert dat vooral het stellen van duidelijke en moeilijke doelen en het bieden van vrijheid als het gaat om training en werkgebonden leeractiviteiten de effectiefste manieren zijn om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren. Een cruciale voorwaarde is een relatie die wordt gekenmerkt door vertrouwen, respect en gevoelens van een wederzijdse verplichting.