11 oktober 2005 -
Misschien heeft de detailhandel de malaise die de branche nu doormaakt wel aan zichzelf te danken. Want het personeel deugt van geen kanten. Dat vinden althans de klanten. Consumenten vinden het Nederlandse winkelpersoneel vaak dom, lomp, brutaal en ongeïnteresseerd. Het laconieke gedrag kost detaillisten jaarlijks vele tientallen miljoenen.
Ruim eenderde van de medewerkers lijkt vooral zijn best te doen ergernis op te roepen, concludeert Klantonderzoek Nederland op basis van een enquête onder 9000 respondenten.
Asociaal gedrag Klanten ervaren winkelpersoneel als dom, omdat ze vinden dat ze niet worden begrepen. Ook komt het regelmatig voor dat er sprake is van asociaal gedrag. Niet-kopende klanten haken veelvuldig af door dit gedrag, aldus de onderzoekers. Consumenten kunnen straks, via een nog te openen website, per sector zien welke winkels goed en slecht presteren. Winkelketens als Trendhopper, Beter Bed en InterSport hebben hun medewerking toegezegd. Hun klanten kunnen aan de hand van een vragenlijst via een website al hun winkelervaringen kwijt.