10 oktober 2005 -
Sommige dingen veranderen, andere niet. Jongeren tussen de 12 en 30 jaar waren en zijn nog steeds dol op merken. Wel op andere merken natuurlijk, maar toch. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.400 Belgische jongeren. Het distilleert uit de hedendaagse jeugd een drietal soort jongeren.
Televisie
De jonge Belgen werden ondervraagd over hun inkomsten en uitgaven, consumptiegedrag, tijd- en mediabesteding en dromen. Daaruit blijkt onder meer dat televisie als reclamemedium nog altijd het beste scoort, op afstand gevolgd door tijdschriften, affiches en radio en als hekkensluiters bioscoopreclame, kranten en internet. Ook merken doen het nog steeds goed. In de meeste productcategorieën is het merk het doorslaggevende keuzecriterium, vooral onder mannen.
Drie subgroepen De onderzoeksuitkomsten hebben uiteindelijk geresulteerd in een indeling van jongeren in verschillende subgroepen. Voor de categorie voeding bijvoorbeeld, zijn drie groepen te onderscheiden:
Well-advised explorers Deze zijn in voor iets nieuws, maar binnen het budget.
Brand lovers Zijn merkentrouw omdat zij daar een deel van hun identiteit aan ontlenen.
Brand believers Zijn ook merkentrouw, maar nu vanwege de kwaliteit, smaak en dergelijke.
Bron:Marketing Online