Consumenten willen mooi zijn, maar geen pijn lijden
4 oktober 2005 -
Consumenten zoeken alternatieven voor een pijnlijke facelift of andere cosmetische operatie. Daar willen ze best wat meer geld voor neerleggen. In Europa kan de zogenaamde cosmeceuticals-markt tussen nu en 2009 met vijf procent groeien naar een waarde van 4,4 miljard dollar. Dat blijkt uit een rapport van Datamonitor.
De trend is de cosmetische industrie niet ontgaan; er komen steeds meer soorten 'mildere' beautybehandelingen op de markt, van crèmes tot zogenaamde 'injectables' en pillen.
Voorkomen Het zijn vooral vrouwen die bereid zijn in de buidel te tasten voor dit soort producten, en dan vooral vrouwen boven de 50 (63,7 procent). Bij mannen boven de 50 is die bereidheid er bij 54,1 procent. Bij mannen onder de 50 is de groep 25-34 het meest bereid wat extra te betalen. Zij voorkomen liever de verschijnselen dan veroudering, dan dat ze er tegen gaan strijden als ze zich eenmaal voordoen.
Botox In Amerika lieten in 2002 al 1,6 miljoen mensen zich injecteren met antirimpel-substanties zoals Botox. Maar nu zijn er minder pijnlijke alternatieve op de markt, aangedreven door de behoefte van consumenten om de tand des tijds te bezweren en de angst voor cosmetische ingrepen.
Voedingssupplementen De consument wordt zich bovendien ook steeds bewuster van het verband tussen gezonde voeding en de conditie van huid en lichaam. Zij worden steeds ontvankelijker voor het idee van 'schoonheid van binnenuit'. Voedingssupplementen winnen dus ook rap terrein. Nestlé en l'Oréal zitten sinds december 2002 samen in Innéov, een laboratorium waar dit soort producten worden uitgedacht. In maart 2003 kwam in Frankrijk Fermeté op de markt, een voedingssupplement voor vrouwen boven de 40 die zich zorgen maken over de stevigheid van hun huid na de menopauze.
Bron:Marketing Online