25 september 2005 -
Sommige verkoopboeken geven de lezers het advies om hun gesprekspartners te spiegelen. In het kort komt het er op neer dat u de bewegingen en uitdrukkingen van de ander moet kopiëren. Door te spiegelen zou u makkelijker contact maken. Dit is een belabberd advies, stelt Michel Hoetmer van SalesQuest.
Super reflexen
Dat heeft te maken met super reflexen. Dat zijn spontane bewegingen en uitdrukkingen, die u onbewust maakt. Overigens is de ene persoon er veel beter in dan de andere. Dat verklaart ook waarom sommige mensen veel sneller en makkelijker contact leggen dan anderen. Als u lacht, is de kans groot dat de ander ook lacht. Of als u zich op uw duim slaat met een hamer, vertoont u waarschijnlijk een pijnlijke uitdrukking op uw gezicht, maar de mensen in uw directe omgeving ook.
Natuurlijk proces Dan is spiegelen toch logisch, zult u denken. Op het eerste gezicht lijkt het dus of de mensen die propageren dat u moet spiegelen gelijk hebben. Bij nader inzien is dat niet het geval. Omdat deze reflexen door uw onderbewuste worden aangestuurd, heeft u er geen controle over. Het is een volkomen natuurlijk proces. En als u het bewust gaat doen, is het niet echt. Klanten voelen zich daardoor ongemakkelijk omdat wat u zegt en doet (super reflexen) niet in harmonie met elkaar zijn.
Echte emoties oproepen Mensen hebben het meteen door wanneer uw emoties onecht zijn. Er is wel een trucje om uzelf aan het lachen te brengen, aldus Hoetmer. Zeg bijvoorbeeld vlak voordat u iemand ontmoet tegen uzelf "prachtig" of "fantastisch"; u schiet dan vanzelf in de lach.
Bron:SalesQuest