Drie fasen waardoor bedrijven spectaculair beter gaan presteren
5 december 2001 -
Hoe bereikten de meest succesvolle bedrijven van de laatste decennia hun succes en hoe hielden zij dit succes jarenlang vast? Een diepgaand en grootschalig onderzoek van Jim Collins geeft antwoord op die vraag.
In zijn boek Good to great bespreekt hij onder meer drie fasen die dit soort bedrijven doormaakt.
Fase 1: Gedisciplineerde mensen Het leiderschap bestaat in deze fase veelal uit bescheiden en verlegen, maar ook onverzettelijke en wilskrachtige leiders, vaak afkomstig uit de eigen organisatie. Zij trekken eerst de juiste mensen aan (en nemen afscheid van de ongeschikte) en gaan dan pas aan de slag.
Fase 2: Gedisciplineerd denken De fase wordt gekenmerkt door realisme (de harde feiten onder ogen zien) en hoop. Vervolgens wordt de succesformule van bedrijf uitgedacht door de activiteiten op een rijtje te zetten waar het bedrijf goed in is, die het bedrijf graag doet en waar het bedrijf geld mee kan verdienen.
Fase 3: Gedisciplineerde actie De 'good-to-great' bedrijven beschikken allemaal over een cultuur van discipline waardoor hierarchie en bureaucratie overbodig zijn. Technologie wordt gebruikt om het succes te versnellen, maar is er niet de veroorzaker van.
Coert Visser schreef een heldere recensie over het boek van Collins op M@n@gement. Daarin vat hij het boek goed samen en koppelt er een grondige analyse aan.