Adverteerders laks met controleren van kortingscontracten
13 september 2005 -
Ondernemingen die veel adverteren controleren te weinig of kortingen waarop zij volgens het contract met een mediabureau recht hebben echt aan hen worden afgedragen. Dat stelt KPMG Intellectual Property Services na onderzoek onder reclamebureaus en grote bedrijven als Unilever en Philips.
Adverteerders vrezen volgens onderzoeker Bob Crouwel van KPMG dat controle als een gebrek aan vertrouwen wordt gezien. Daarnaast is de complexiteit van een contract vaak problematisch.
Audit-clausule Nagenoeg alle contracten met mediabureaus bieden door middel van een zogenaamde audit-clausule de mogelijkheid door een onafhankelijke derde een controle te laten uitvoeren. Mediabureaus laten hiermee zien transparant te willen zijn en controle op de opgave toe te staan. In de praktijk gebeurt dit echter zelden. Het is dus aan de adverteerder dit verhoogde risico op onjuist in rekening gebrachte kosten te voorkomen. Het niet-doorberekenen van kortingen doet de integriteit van de reclamewereld weinig goed, zo denkt Crouwel.
Bron:MD Weekly