21 augustus 2005 -
Verspilling geldt al sinds jaar en dag als iets wat vermeden moet worden. Maar is het wel zo erg? Onderzoek wijst uit dat verspilling van reclamegeld ook positieve effecten heeft. Net als in de natuur kun je met borstklopperij indruk maken. Daarover bericht het Journal of Advertising Research. Is dat even goed nieuws voor relamemakers!
Over de balk
Ruim een kwart van het marketingbudget bereikt de doelgroep niet en is 'dus' weggegooid geld, zo blijkt uit een onderzoek van de Marketing Leadership Council uit 2001. De vraag is echter of dat wel zo erg is. Merken die reclamegeld 'over de balk' gooien, maken meer indruk op de consument dan merken die het zuinig aan doen. De consument gelooft dat een merk dat het zich kan permitteren om meer reclame te maken dan de rest, ook groter en sterker is.
Pauw Het principe is bekend uit de biologie. Zo heeft het gewei van een hert op het eerste gezicht weinig nut en is ook de staart van de pauw betrekkelijk overbodig. Toch hebben deze attributen wel degelijk een functie: ze zijn bedoeld om andere dieren de loef af te steken en indruk te maken. In de reclame gaat het zelfde principe op. Vooral merken die in felle strijd met de concurrentie zijn, zoals Coca Cola en Pepsi, kunnen er baat bij hebben als ze 'teveel' reclame maken. Natuurlijk is het geen vrijbrief om er maar op los te adverteren. Maar het laat wel zien dat het geen kwaad kan om af en toe wat reclamegeld te verspillen.
Bron:Marketing Online