21 augustus 2005 -
Intuïtie is lange tijd taboe geweest in het bedrijfsleven. Het riekt immers naar 'zweverigheid' en 'mystiek', terwijl in het bedrijfsleven vaak rationele beslissingen moeten worden genomen. De laatste tijd wordt intuïtie echter steeds normaler. Het wordt tegenwoordig serieus genomen, zowel door het bedrijfsleven als door de wetenschap.
Wat intuïtie precies inhoudt, is niet duidelijk te omschrijven. Wel is duidelijk dat het te maken heeft met ervaring. Diverse onderzoeken hebben dit uitgewezen.
Patronen Volgens psycholoog Gary Klein, auteur van het boek Intuïtie in het werk, is intuïtie 'het vermogen beslissingen te nemen aan de hand van patronen'. Deze patronen worden vaak onbewust herkend.
Betere beslissingen Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen in bepaalde gevallen betere beslissingen kunnen nemen wanneer zij niet nadenken. Dat heeft te maken met het feit dat het bewustzijn slechts een beperkte verwerkingcapaciteit heeft, tegen een schier onbegrensd onderbewustzijn.
Tweedehands auto Het is echter niet verstandig om nu maar alle gecompliceerde beslissingen te nemen zonder erbij na te denken. Het onbewuste gevoel moet namelijk wel toegang hebben gehad tot alle relevante informatie. Zo kan het bij het kopen van een tweedehands auto uitlopen op een miskoop als puur op intuïtie wordt vertrouwd.
Bron:MD Weekly