31 juli 2005 -
Weinig vakgebieden binnen marketing zijn zo controversieel als neuromarketing. Er komen telkens nieuwe technieken bij, maar de resultaten vallen tot nu toe tegen. Zelfs het uiterst serieuze vakblad Nature Neuroscience wijdde er onlangs een artikel aan: neurotechnieken toegepast binnen marketing. De conclusie? Vernietigend.
"Niet veel meer dan een nieuw speeltje, waar wetenschappers en duurbetaalde consultants hun corporate klanten mee verblinden," aldus het tijdschrift.
Sublimale processen Neurotechnieken geven inzicht in de subliminale processen in ons brein. Dat zijn de processen in de hersenen beneden de waarnemingsdrempel. Marketingtoepassingen zijn er ondermeer in het testen van commercials. De essentie: bij een toename van de hersenactiviteit wordt verondersteld dat een commercial blijkbaar (meer) effect heeft.
Geheim Functional Magnetic Resonance Imaging en Quantified Electroencephalography zijn momenteel twee populaire technieken. Ford en Daimler testten in 2003 hun advertenties via neurotechnieken. De uitkomsten werden geheim gehouden, maar wel lekte uit dat de attentie van vrouwen toenam als er veel mensen in een advertentie optraden. En dat herkenbare muziek enorm veel invloed had op herkenning en herinnering van de commercial.
Bron:Marketing Online