Klantloyaliteit neemt toe door regelmatig emailcontact
24 juli 2005 -
Regelmatig contact met klanten via e-mail genereert merkloyaliteit. Dit blijkt uit een casestudie van een multinationale cosmeticaonderneming in Strategic Direction. De studie toont tevens aan dat het aanprijzen van een product (in dit geval een huidverzorgend middel) tot een verhoogd winkelbezoek leidt.
Vragenlijst
De onderneming voerde gedurende twaalf maanden een e-mailcampagne. Bekende klanten werd een e-mail gestuurd waarin hen gevraagd werd een vragenlijst in te vullen. Driekwart van de respondenten gaven aan dat ze het product de afgelopen zes maanden hadden gekocht of gebruikt. Bovendien prezen ze het merk aan bij hun vrienden. Tweederde van de respondenten gaf aan het product te hebben aangeschaft als direct gevolg van de e-mail; de mails gingen namelijk gepaard met speciale aanbiedingen, kortingen en nieuwe productinformatie.
Loyaliteit De uitkomsten zijn een opsteker voor e-mailmarketeers. Ondanks een slechte reputatie in de vorm van spam en junkmail kan e-mailmarketing zeer effectief zijn. Een belangrijke voorwaarde is dat de mailing geschiedt op aanvraag en vrijwillige basis. Niet alleen is de doelgroep dan duidelijker omschreven, het effect op de verkoop kan groot zijn en het kan merkloyaliteit genereren.
Bron:MKBnet