11 juli 2005 -
Achtergrondmuziek wordt in winkels dikwijls opgezet om de consument op zijn gemak te stellen en om zodoende de aankopen te vergroten. Maar dat gebeurt maar nauwelijks. Mensen blijven door achtergrondmuziek wel langer in de winkel. En muzak, zoals winkelmuziek ook wel wordt genoemd, blijkt vooral een kalmerend effect te hebben.
Ontspannen
Dit blijkt uit onderzoek onder winkelend publiek. Zo'n 21 procent van de consumenten voelt zich erdoor meer op zijn gemak in de winkel, terwijl 23 procent winkelmuziek vooral ontspannend vindt werken. Eenzelfde percentage stoort zich echter aan muziek in de winkel. Slechts 8 procent van het winkelend publiek gaat daadwerkelijk meer kopen door het gebruik van muzak.
Klassieke muziek Muzak FMC is de grootste aanbieder van muzak naar het bedrijfsleven met zo`n 250.000 abonnees. Het blijkt dat het opzetten van klassieke muziek in winkels de bezoekers het gevoel geven dat ze een verfijnde smaak hebben. Het gebruik van muzak heeft vooral een effect op jongeren. Zij brengen 36 procent meer tijd door in winkels wanneer er muziek wordt gedraaid. Ondanks dat er weinig extra aankopen worden gedaan, stelt 86 procent van de consumenten een muziekje in de winkel erg op prijs. Verder is 59 procent van mening dat muziek de stress ook op het werk kan verminderen.
Bron:MKBnet