29 juni 2005 -
'Hype van exhibitionisten' en 'nutteloze chatsessies met roddeltantes'. Nederlandse marketeers hebben weinig verwachtingen van weblogs voor hun bedrijven. De meesten doen er ook niks aan. Wel denken de marketeers dat weblogs de transparantie verhogen, waardoor ondernemingen gedwongen worden zorgvuldiger te communiceren.
Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van MarketingTribune onder 98 marketeers.
Website Circa 85 procent van de marketeers doet momenteel helemaal niets met weblogs. Ze lezen de digitale gedachtenuitwisselingen niet en reageren ook niet op blogs. Anderen zijn zelfs totaal onbekend met het verschijnsel. Tenslotte zijn er zelfs marketeers die ronduit vijandig tegenover blogs staan, omdat het zou leiden tot nutteloze chatsessies.
Sector Er bestaan wel duidelijke verschillen in opvattingen over weblogs tussen marketeers in verschillende sectoren. In de industrie vindt 53 procent van de marketeers dat de opkomst van weblogs een niet te negeren ontwikkeling is. In de dienstensector en Non-food ziet een grote groep van circa 70 procent helemaal niets het fenomeen.
Zorgvuldigheid De ondervraagde marketeers zijn het wel in grote lijnen eens over het effect van weblogs op hun bedrijf. Een ruime meerderheid van zo'n 60 procent vindt dat blogs hen dwingen (nog) zorgvuldiger te communiceren vanwege hogere eisen aan de transparantie. Een grote uitzondering in dit verband is de Non-foodbranche. Hier denkt 56 procent dat meer zorgvuldigheid vanwege blogs helemaal niet nodig is.