Creatievelingen steeds belangrijker voor de economie
29 juni 2005 -
Het aantal mensen in ons land dat zijn geld verdient met creatief werk, neemt snel toe. Creatievelingen worden zo steeds belangrijker voor onze economie. Het aantal banen in de kunst groeide in de periode van 1996 tot 2004 met 27 procent. Maar de kunstenaars moeten veel ondernemender worden.
In media en entertainment groeide het aantal banen van 1996 tot 2004 met 30 procent en in de creatieve zakelijke dienstverlening (mode- en interieurontwerpers, reclamebureaus en architecten) zelfs met 35 procent.
Dat blijkt uit onderzoeken in opdracht van de ministeries van Economische Zaken en OCW, waarvan de belangrijkste resultaten dinsdag zijn gepresenteerd in Den Haag.
Werkgelegenheid Alles bij elkaar zijn de creatievelingen inmiddels goed voor 2 procent van de werkgelegenheid. Dat aandeel stijgt naar 3,2 procent als makers van computerspelletjes, bedenkers van reclame en vormgevers in de industrie worden meegeteld. Ondanks de groeicijfers, is er nog veel te winnen. Zo zou de overheid van de kunstenaars meer ondernemers moeten maken. Omgedraaid moeten ondernemers juist creatiever worden.
Loon op Zand Uit het rapport blijkt dat niet alleen in de randstad en mediadorp Hilversum brood met creativiteit brood wordt verdiend. In het rapport staat Loon op Zand nummer één in de toptien van gemeenten, waar sprookjespark De Efteling is gevestigd.