28 juni 2005 -
Nederlandse werkgevers vinden het niet prettig om een verzuimgesprek te voeren met een ziek personeelslid. Arbodienst Commit ondervroeg ruim vijftig werkgevers naar hun ervaringen met zieke medewerkers. Ruim eenderde van de ondervraagden gaf aan veel moeite te hebben om ziek personeel op de juiste wijze te benaderen.
Uit angst, soms gemakzucht en vaak door gebrek aan kennis van het arbeidsrecht blijken veel werkgevers zelfs helemaal geen contact te zoeken met een collega die zich ziek heeft gemeld.
Vanzelf Door de medewerker met rust te laten, hoopt men dat het probleem zich vanzelf weer oplost. In geval van een griepje is dat natuurlijk ook zo, maar ook bij ernstige ziektes of overspanningklachten hebben werkgevers vaak totaal geen idee hoe ze hun personeel moeten benaderen. Veel werkgevers sturen een zieke werknemer te snel ter controle naar de huisarts of de bedrijfsarts.
Inzetbaarheid Beter zou echter zijn als werkgevers zelf een goed verzuimgesprek zouden voeren. In zo'n gesprek zou juist niet de ziekte, maar de inzetbaarheid van het personeelslid centraal staan. Door uit te gaan van wat een zieke collega nog wel kan doen en hem te betrekken bij het bedrijf, blijkt in de praktijk de reïntegratie veel voorspoediger te verlopen.