Consumenten krijgen meer belangstelling voor ethisch zakendoen
22 juni 2005 -
De afgelopen jaren is de aandacht voor ethiek in het bedrijfsleven onder consumenten flink toegenomen. Uit onderzoek van de Britse National Consumer Council blijkt dat 90 procent van de consumenten graag een bijdrage levert aan een beter milieu. En bovendien bereid is daarvoor meer te betalen. Gelooft u het?
Bezorgdheid
Het materialisme van de jaren negentig lijkt plaats te maken voor bezorgdheid over het milieu, uitbuiting in Derde Wereldlanden en andere ethische kwesties. Uit recent onderzoek van Ipsos UK blijkt dat 65 procent van alle volwassenen meer af wil weten van de sociale handelswijze van bedrijven. Vaak hangt de mening van de consument over het ethisch gehalte van zakendoen samen met geld.
Hardcore Mensen nemen aan dat milieuvriendelijke producten duurder zijn en 63 procent is bereid daar ook voor te betalen. Hoe hoger het inkomen, hoe meer geld men bereid is voor ethisch zakendoen uit te geven. Volgens Ipsos zijn er twee groepen geinteresseerden, 'hardcore' en 'lite'. De eerste groep onderzoekt bedrijven waarmee zij contact hebben grondig en beschouwt de 'lites' als gemakzuchtig. De 'lites' zeggen onvoldoende tijd te hebben om alles na te lopen. Bovendien is het lang niet altijd mogelijk het ethisch gehalte van bedrijven te bepalen. En zo kunnen lites met een zuiver geweten toch alles kopen.
Bron:MKBnet