zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Het ultieme HRM-instrument: solidariteit

16 juni 2005 - Gewoon je werk doen is er tegenwoordig voor de meesten van ons niet meer bij. Werknemers worden steeds vaker geconfronteerd met functieprofielen, competentiemanagement, persoonlijke ontwikkelplannen en functioneringsgesprekken. Oftewel: HRM-instrumenten in goed managementjargon. Hoogleraar Karin Sanders van de Universiteit Twente heeft er weinig mee op.

"Allemaal heel logisch, die enorme aandacht voor HRM-instrumenten"," zegt zij, "maar vaak is het alleen een hype. Men papegaait elkaar maar na zonder dat men een idee heeft waar het over gaat."



Solidariteit
Sanders - die op de Universteit Twente de effectiviteit van HRM-instrumenten als leerstoel heeft - vindt dat in het personeelsbeleid de bereidheid van werknemers om elkaar en de leiding te helpen, voorop moet staan. Op basis van haar eigen onderzoeken in Tilburg en Groningen weet ze namelijk dat het succes van een bedrijf nauw samenhangt met die solidariteit op de werkvloer. Even het loket van je collega overnemen, een uurtje langer doorgaan als dat nodig is, een vrije dag opschuiven omdat je collega een ziek kind thuis heeft.

Met de vermeende afbrokkeling van die solidariteit (jobhoppen, ellebogenwerk) valt het volgens Sandersr wel mee. "Mensen willen nu eenmaal graag bij een groep horen."

Te ver
De onderlinge solidariteit gaat eerder te ver. "Soms kennen mensen elkaar zo goed, zijn ze zo gehecht aan elkaar en kennen ze elkaars privéleven zo goed, dat ze elkaar niet meer de waarheid durven te vertellen. Want we willen het vooral leuk en gezellig houden. Je ziet daar ook veel roddelgedrag over anderen en alles wat andere afdelingen of de leiding doet, deugt niet. Dan werkt de solidariteit contraproductief en verziekend. Managers zouden daarom teams niet te lang in dezelfde samenstelling moeten handhaven en in de gaten moeten houden hoelang die solidariteit de productie nog bevordert en wanneer die averechts begint te werken."

Heterogene teams
Sanders' remedie is daarom vooral heterogene teams te vormen van jongeren, vrouwen, ouderen en tweeverdieners. Ook persoonlijke ontwikkelplannen en functioneringsgesprekken kunnen volgens haar zinvol zijn. "Maar dan alleen als voor iedereen duidelijk is waar de organisatie naar toe wil en hoe ze dat wil doen."


Bron: BN/DeStem
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10