13 juni 2005 -
De titel van Marketeer of the Year gaat dit jaar naar Alexander Ribbink, chief operating officer en marketing-topman van TomTom. Het is de vijfde keer dat de prijs is uitgereikt. Dit jaar waren, naast Ribbink, ook Els Marivoet (Nespresso) en Michiel Muller (RouteMobiel) genomineerd.
Begrip
De jury schrijft in het rapport: 'TomTom is een Nederlands marketingsucces in een moeilijke markt. De verschillende ingezette media zijn goed op elkaar afgestemd en daardoor is TomTom in korte tijd een begrip geworden. Een product voor de elite is een retailproduct geworden. Ribbink heeft duidelijk de regie in handen en met een relatief beperkt marketingbudget veel bereikt. De organisatie is ongekend hard gegroeid en toch is de marketing consistent en geïntegreerd gebleven. De jury was dan ook unaniem in zijn besluit om Ribbink van TomTom de prijs toe te kennen.'
Jury De prijs is een initiatief van het Tijdschrift voor Marketing, Platform Innovatie in Marketing en Nima. In de jury zitten de winnaars van de voorgaande edities: Suzanne Ekel (voorheen Monsterboard en nu New Cheese Management), Robert de Groot (commercieel directeur Citroën Nederland) en René Frijters (directeur Alex). En verder: Frank van Delft (bestuurslid Nima en directielid Dialog KHY) en Hans Molenaar (voorzitter PIM). De jury stond onder leiding van Theo van Vugt (hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing).
Criteria Belangrijkste criteria bij het toekennen van de prijs zijn: effectiviteit (wat is dankzij marketing in de markt gebeurd?), innovatie (is er sprake van de inzet van vertrouwde én nieuwe marketinginstrumenten?) én persoonlijkheid (is deze persoon in staat om marketing weer een plek te geven in de bestuurskamer?).
Bron:Marketing Online