zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bejaarde internetter claimt domeinnaam Shell

5 juni 2005 - In het begin van de internethype was het schering en inslag: het claimen van een domeinnaam van een bekende onderneming of artiest. Bedrijven als KLM stelden alles in het werk om hun naam op internet veilig te stellen en domeinkrakers van het lijf te houden. Nu moet Shell er opeens aan geloven. De oliemaatschappij laat het er niet bij zitten.

Een Britse legerveteraan heeft de domeinnaam www.royaldutchshellplc.com ingepikt. Royal Dutch Shell is de naam waaronder het Nederlands-Britse olieconcern in de loop van dit jaar verder gaat. De Nederlandse en de Britse tak van het concern worden dan samengevoegd.



Zakelijk geschil
De actie van de nu 88-jarige Alfred Donovan is volgens een woordvoerder van Shell een uitvloeisel van een zakelijk geschil. In de jaren negentig voerde de Brit voor Shell in Groot-Brittannië een promotiecampagne uit en nu meent hij dat hij daar te weinig geld voor heeft gekregen. Shell zegt zijn verplichtingen te zijn nagekomen.
De sympathie van Donovan voor Shell is er sindsdien niet groter op geworden. Internetadres www.royaldutchshellplc.com bevat een grote hoeveelheid artikelen over het olieconcern en vooral de problemen waarmee Shell de afgelopen tijd te maken heeft gehad.

Olie- en gasreserves
Zo wordt de kwestie rond de olie- en gasreserves van Shell breed uitgemeten. Begin vorig jaar bleken die reserves minder waard dan in de boeken stond aangegeven. Het schandaal verhevigde de discussie over de ingewikkelde bestuursstructuur van Shell. De oliemaatschappij besloot in oktober Koninklijke Olie en het Britse Shell Transport & Trading samen te voegen tot een onderneming.

Arbiter
Kort nadat de fusie was aangekondigd bleek dat de domeinnaam www.royaldutchshellplc.com al was geclaimd. In een poging de domeinnaam alsnog in bezit te krijgen is Shell nu een zaak begonnen bij de World Intellectual Property Organization, een organisatie in Genève die in dit soort kwesties als arbiter optreedt. Shell wil dat Donovan de rechten over de site wordt ontnomen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10