Werknemer vindt imago werkgever belangrijker dan ontwikkelmogelijkheden
2 juni 2005 -
Werknemers vinden het imago van een werkgever belangrijker dan de mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen. Dat bedrijven steeds minder uitgeven aan bedrijfsopleidingen deert ze dan ook nauwelijks. Het geldbedrag dat Nederlandse bedrijven in opleiding en ontwikkeling van het personeel steken neemt nog steeds af. In 2004 stak 61 procent van de bedrijven minder dan 2 procent van het salaris in opleiding. Dat blijkt uit onderzoek van Twijnstra Gudde/Kluwer.
HRM-budget
De uitgaven aan opleidingen hangen vooral samen met de organisatiedoelstellingen. Daarnaast spelen hrm-budget, de aard van de werkzaamheden van de medewerker en de keuze van de werknemer een rol. Overigens hecht een werknemer relatief weinig belang aan de mogelijkheid tot ontwikkeling bij een bedrijf.
Imago het belangrijkst Imago staat hier op één, gevolgd door plezierige werksfeer, maatschappelijke betrokkenheid en flexibele arbeidstijden. Opleiding komt op plaats vijf. De belangrijkste redenen om ontwikkelactiviteiten uit te voeren zijn: het actualiseren van de vakkennis (72,4 procent), het verbreden van de inzetbaarheid (61,4 procent) en het bevorderen van de doorstroom van werknemers (51 procent).
Bron:MD Weekly