24 mei 2005 -
BNO, de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers, introduceert een meetinstrument voor de effecten van design; DesignEffect. Tot voor kort waren de werkelijke effecten van design moeilijk hard te maken. Dat werd extra duidelijk in 2004, toen bij de Effies - ondanks de grote hoeveelheid inzendingen na de toevoeging van design als categorie -geen enkele prijs aan een designcase werd uitgereikt.
Meetinstrument
Het nieuwe meetinstrument DesignEffect moet daar verandering in brengen. Dit instrument, dat in opdracht van BNO door Blauw Research en Ruigrok Marktonderzoek & Communicatie werd ontwikkeld, maakt de merkeffecten van design inzichtelijk en meetbaar. Het onderzoeksmodel is met name bruikbaar voor opdrachtgevers die design bewust als instrument inzetten om (merk)waarden over te dragen. Zij kunnen met dit model het merkeffect van logo's, huisstijlen, brochures, verpakkingen of bijvoorbeeld websites laten meten. Met als resultaat een meer accountable designproces.
Demo Op de website www.bno.nl/designeffect staat een sterk verkorte demoversie van het instrument, waarmee online de oude en nieuwe huisstijl van de BNO openbaar wordt getest. Bezoekers kunnen zelf hun mening invullen.
Bron:Marketing Online