22 mei 2005 -
Voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) zijn en nog veel barrières als het gaat om de handel met China. Toch is het MKB zeer positief over de Chinese markt. ABN Amro hield donderdagavond een inventarisatie over de in januari gehouden handelsmissie naar China.
Deze missie stond onder leiding van het ministerie van Economische Zaken in samenwerking met MKB-Nederland en ABN Amro. Uit de inventarisatie blijkt dat één op de vijf Nederlandse ondernemers het al tijdens de missie is gelukt om een opdracht of een contract te sluiten.
Knelpunten Inmiddels doet het merendeel van deze MKB-bedrijven dat op de reis is meegeweest, zaken met China. Bedrijven zijn enthousiast over de handelsmogelijkheden, maar lopen in de praktijk tegen een aantal knelpunten. Zo zijn er ondanks de toetreding van China tot de Wereldhandelsorganisatie (WTO) op regionaal niveau veel richtlijnen nog niet doorgevoerd. Dit belemmert de handel.
Intellectueel eigendom De wet- en regelgeving is zeer complex en ook vormen de taal- en cultuurverschillen soms grote obstakels. Daarnaast moet het bedrijfsleven het intellectueel eigendom goed vastleggen, om het kopiëren van producten tegen te gaan. Geadviseerd wordt in het voortraject een Chinese student in Nederland in dienst te nemen en met een lokale partner te werken die goed bekend is met de Chinese taal en cultuur.
Groeicijfers China is op dit moment één van de belangrijkste nieuwe handelsbestemmingen voor het Nederlandse MKB. Met groeicijfers van 8 Ã 9 procent ontwikkelt de Chinese markt zich razendsnel. Ruim 15 procent van het internationaal actieve MKB doet reeds zaken met China. Opvallend is dat 40 procent, omgerekend circa 40.000 MKB-bedrijven, zich op dit moment oriënteert op de handelsmogelijkheden, zo blijkt uit onderzoek van de bank en MKB-Nederland.