18 mei 2005 -
Sony, FedEx, Procter & Gamble: ze zijn staan bekend om hun mooie staaltjes van innovatiekracht. Wat zijn de succesfactoren? Hay Group deed er onderzoek naar. Een goed idee is essentieel, maar niet voldoende om binnen de sector uit te groeien tot de ware innovatiekampioen. Daar is meer voor nodig.
Strak organiseren
Om te beginnen een visie en een plan. Innovatie is niet iets dat spontaan ontstaat, maar dat je strak moet organiseren. Net als het tempo van innoveren. De werkelijk innovatieve bedrijven besteden gemiddeld veel meer budget aan r&d dan hun sectorgenoten. Ze meten nauwgezet de voortgang van hun innovatieprojecten. En ze hebben geduld: als een project niet meteen geld in het laatje brengt maar toch potentieel lijkt te hebben, gaat men er rustig mee door.
Niet bestraffen Het bestraffen van de bedenker van een innovatief plan dat mislukt is, is volstrekt uit den boze. Innovators moet je vooral stimuleren en koesteren.
Bron:Marketing Online