16 mei 2005 -
Haal de koffieautomaat van de werkvloer en er ontstaat gegarandeerd een revolutie. Uit onderzoek blijkt echter dat cafeïne een geduchte concurrent heeft gevonden in het internet. Aan vijfhonderd werkende Amerikanen werd de vraag voorgelegd wat absoluut niet mag ontbreken in een werkomgeving: internet of koffie?
Verrassend genoeg zei ruim vijftig procent van de ondervraagden dat ze liever een dag zonder koffie werken dan zonder snelle internetverbinding. Meer dan veertig procent van de werkenden kiest als het erop aankomt echter voor koffie. Het onderzoek werd uitgevoerd door Websense.
Niet-werkgerelateerd In het afgelopen jaar kregen weer meer werknemers een beschikking over een internetverbinding. Inmiddels kan 93 procent van alle werknemers onder werktijd gebruik maken internet. Gemiddeld spenderen werknemers 10,5 uur per week online. Werkgevers zullen overigens niet altijd even blij zijn met de trend. Ruim een kwart van de tijd die tijdens werkuren op internet wordt doorgebracht, gaat op aan het bezoeken van niet-werkgerelateerde sites. Vooral nieuwssites zijn populair, maar ook het checken van de persoonlijke mailbox of het regelen van bankzaken wordt vaak onder werktijd uitgevoerd. Het privésurfen is overigens niet gestegen in vergelijking met vorig jaar.