16 mei 2005 -
Marketing zal binnen de Blokker Groep nooit een aparte discipline worden. Een marketingdirecteur zou toch alleen maar klem komen te zitten tussen de afdelingen inkoop en verkoop, aldus Jaap Blokker, topman van de groep in het Tijdschrift voor Marketing.
In het bestuur van de Blokker Groep is dan ook geen aparte functionaris verantwoordelijk voor het marketingbeleid. Ook is er geen speciale marketingstaf of marketingstrategie.
Inkoop Dat wil volgens Blokker niet zeggen dat marketing een onbelangrijk onderwerp is. Volgens de topman moet echter iedereen zich in de Blokker Groep bezighouden met het onderwerp in plaats van een enkele functionaris. Het zwaartepunt en het beginpunt van de marketing ligt volgens Blokker echter bij de afdeling inkoop. Een inkoopleider die een nieuw product tegenkomt, moet meteen het marketingtraject hiervan in zijn hoofd hebben. De verkoopafdeling hoeft zich daarentegen weinig met marketing bezig te houden en moet zich meer richten op presentatie, aldus Blokker. Marktonderzoeken van de Blokker Groep vinden dan ook hoofdzakelijk plaats op de winkelvloer, door goed te kijken en te luisteren naar de consument.
Bron:MKBnet