11 mei 2005 -
Verkopers in de detailhandel kunnen weinig goed doen in Nederland. Een verkoper is onbeschoft, onverschillig, ondeskundig en vindt klanten maar lastig. Bovendien heeft hij op z`n minst een fout pak aan en een verkeerd kapsel. Het slechte imago van de beroepsgroep heeft een gebrek aan goed winkelpersoneel tot gevolg.
Opleidingen
De detaillisten willen of kunnen daarnaast niet betalen voor interne opleidingen om hun personeel de beginselen van het vak en de producten die ze verkopen bij te brengen. Hoogleraar Sales en Account Managment, Willem Verbeke, is het slechte imago van het vak een doorn in het oog. Hij ziet tegenwoordig verschillende ontwikkelingen die wijzen op een herwaardering van het verkopersvak. Diverse bedrijven leiden hun verkopers zelf op.
Merk Een merk kan zich eigenlijk geen slechte verkopers meer permitteren. De verkoop wordt gekoppeld aan het merk, en dat merk moet worden beschermd. Een probleem waar sommige verkopers last van hebben, is hun eigen angst. Zij zijn bang klanten te verliezen, maar ook verkeerd te adviseren. Een beetje angst maakt alert, maar teveel angst werkt natuurlijk averechts.
Bron:MKBnet