9 mei 2005 -
Ruim tweederde van werkend Nederland (70 procent) denkt dat de p&o-afdeling het werk leuker kan maken. Tegelijkertijd waarderen ze de diensten van de doorsnee p&o'er gemiddeld met een 6,1. Dat blijkt uit De Nationale P&O Score, een onderzoek naar personeelsbeleid onder ruim 2300 werkenden.
Het onderzoek onder uitvoerenden, leidinggevenden en directeuren is uitgevoerd door onder meer Intermediair en Management Team.
Balans werk-privé Kritiek is er vooral op de aandacht die de organisatie heeft voor de balans tussen werk en privé-leven, loopbaanontwikkeling en management development. Het salarisbeleid krijgt van alle groepen ondervraagden de hoogste waardering. Ook het verzuimbeleid en de werving en selectie doet de organisatie door de bank genomen naar tevredenheid.
Verpesten Meer dan de helft van de ondervraagden (55 procent) is van mening dat p&o het plezier in het werk behoorlijk kan verpesten. Slechts 20 procent is het hier (helemaal) niet mee eens. Een duidelijke meerderheid vindt p&o daarnaast partijdig. Volgens alle groepen respondenten kiezen p&o'ers vaker de kant van de baas dan die van de werknemer. Bovendien vindt een overgrote meerderheid van werkend Nederland dat p&o te veel met regeltjes bezig is en te weinig flexibiliteit toont. De hoogst gewaardeerde eigenschap van p&o is deskundigheid.