3 mei 2005 -
Bedrijven die nog een merknaam moeten verzinnen doen er goed aan om een fictieve naam te nemen in plaats van een productbeschrijvende merknaam. Dat stellen de auteurs van het recent verschenen boek Verzamelde merken.
Afkortingen
Merknamen zijn vaak een afkorting, inkorting of samentrekking van woorden. Van de 3.166 merken die in het boek staan, vallen er ruim 1.000 onder deze categorie. Goede voorbeelden zijn Omo (Old Mother Owl), de Spar (door eendrachtige Samenwerking Profiteren Allen Regelmatig) en Sandd (send and deliver). Ook spelen de namen van de oprichters vaak een rol bij merknamen. Opel komt bijvoorbeeld van Adam Opel en Berini staat voor Bertus, Rinus en Nico.
Fantasienamen De meeste merknamen zijn echter fantasienamen, die kunnen verwijzen naar figuren, plaatsen of bijvoorbeeld Griekse of Latijnse woorden. Merknamen hebben in veel gevallen niets te maken met het product waar ze voor staan, maar blijven toch sterk en lang hangen bij de consument. Een voorbeeld hiervan is de fictieve naam Haägen-Dazs. De laatste tijd is eroverigens een trend dat er steeds meer pseudo hightech merknamen worden verzonnen. Niuz staat bijvoorbeeld voor news en Chello voor `say hello`. Verder zijn suggestieve namen in opkomst, zoals Start voor een uitzendbureau.
Bron:MD Weekly