Kilometerheffing zorgt voor besparingen en minder files
2 mei 2005 -
Kilometerheffing op drukke snelwegen kan ervoor zorgen dat er op werkdagen 35 tot 55 procent minder files staan. Het verkeer dat weinig moeite heeft met uitwijken naar andere tijdstippen, zal dat door zo'n heffing ook doen. Dat bespaart de maatschappij jaarlijks meer dan 20 miljard euro.
Dat heeft het Centraal Planbureau vandaag bekendgemaakt.
Knelpunten Een door de overheid ingestelde werkgroep is het afgelopen vrijdag eens geworden over een kilometerheffing. De hoogte van de kilometerheffing zal afhangen van tijd, plaats en hoe schoon en zuinig het voertuig is. De invoering van het rekeningrijden zou volgens de commissie op dertig knelpunten, waar het fileleed en de milieuvervuiling het grootst is, moeten beginnen. Pas in 2012 of 2014 kan de heffing landelijk van kracht worden.
Transportbedrijven Volgens het CPB heeft vooral het bedrijfsleven baat bij een heffing op drukke snelwegen. Voor een doorsnee onderneming gaat het om een winst van 125 tot 150 euro per werknemer per jaar. Voor bijvoorbeeld transport- en bouwbedrijven kan dit bedrag oplopen tot 500 tot 1.000 euro.
Het CPB, het Centraal Propaganda Bureau heeft verkondigd wat de regering wil laten horen.
Al sinds 2005 probeerde men op deze wijze dit monster door onze strot te duwen.
LEUGEN 1: Het gaat niet om de kilometerheffing, het gaat hier om de spitsbelasting.
De kilometerheffing is eenvoudig op te vangen via de benzinepomp. De spitsbelasting niet.
LEUGEN 2: De spaarzame rijder is goedkoper uit. Langzaam zal de kilometerheffing worden opgevoerd. bent u met 6 cent per kilometer nog goedkoper uit? Alleen als u minder dan 300 kilometer per week rijdt...
De regering wil het ''gewone'' volk,van de weg af hebben, dus wordt het rijden onbetaalbaar gemaakt.
LEUGEN 3: De regering zegt dat we goedkoper uit zijn.
Reken zelf eens na hoe u zelf uitkomt met een tarief van 3 cent per kilometer.
Ik rij op gas en betaal 200 Euro wegenbelasting per 3 maanden. Ik rij 600 kilometer per week. Met alleen de kilometerheffing kom ik nipt boven wat ik nu betaal aan wegenbelasting. Laat staan als de spitsheffing daar bovenop komt! En straks 6 cent per kilometer...
Doel bereikt: Files weg zonder al te veel investeringen in de infrastructuur. En mooie vrije wegen voor de happy few.