17 april 2005 -
Goede verkopers hoeven alleen maar te 'vlammen'. Vlammen is in dit geval een acroniem, dat staat voor Verrassen, Leiden, Actie, Methode, Meten, Enthousiasme en Na-apen. Dat schrijft Michel Hoetmer op de website SalesQuest.
Verrassen
Als u opvallende dingen doet, bent u zichtbaar. Het gaat er niet om wie u kent, maar wie ú kent.
Leiden Leid mensen langs elke stap met steeds een nieuwe wortel. Als u dat niet doet loopt u het risico dat ze afhaken.
Actie Zonder actie geen reactie. De bekende natuurkundige Newton vertelde het al in de 17e eeuw. Als een object in staat van rust verkeert moet er eerst kracht op uitgeoefend worden om in beweging te komen.
Methode De beste verkopers werken volgens simpele methoden en patronen. Het voordeel hiervan is dat u in elke situatie precies weet wat u moet doen.
Meten Meten is weten, is denken, is beter doen. Op deze manier perfectioneert u uw verkooptechniek stap voor stap.
Enthousiasme Enthousiasme besmettelijk. Werk samen met mensen die net zo enthousiast zijn als u over hun producten en hun bedrijf. Mijd de S.O.S.- mensen (same old shit mensen, de kankeraars van deze wereld).
Na-apen Kijk in de keuken van anderen. Is een idee succesvol? Pas het dan in uw eigen praktijk toe.