14 april 2005 -
Hoe komt het toch dat slecht nieuws over een product of een collega zich zeven keer sneller verspreidt dan goed nieuws. Het is de schuld van ons brein. Die heeft namelijk een voorkeur voor negatieve zaken. Dat blijkt uit psychologisch onderzoek aan de Ohio State University.
Verminkt gezicht
De Amerikaanse onderzoekers onderzochten deze negatieve 'bias' door het meten van hersenactiviteit bij proefpersonen. Tijdens het experiment keken proefpersonen naar positieve plaatjes (een pizza of een Ferrari), naar negatieve afbeeldingen (een dode poes of een verminkt gezicht) en naar neutrale plaatjes (een föhn of een theedoek). Het bleek dat de hersenactiviteit bij negatief getinte plaatjes veel groter was dan bij positieve of neutrale afbeeldingen.
Evolutie Volgens de onderzoekers is dit fenomeen evolutionair goed verklaarbaar. Met het oog op overleving is het namelijk gunstig om potentieel gevaarlijke (en dus negatieve) zaken snel te detecteren zodat adequaat gereageerd kan worden.