13 april 2005 -
De snelle vergrijzing biedt ruime mogelijkheden aan ondernemingen die oog hebben voor de specifieke behoeften van deze oudere doelgroep. Dat stelt Adjiedj Bakas, trendwatcher en mediadeskundige. Volgens Bakas consumeren senioren wereldwijd nu al 80 procentt van alle consumptiegoederen.
Rollators
In veel gevallen zijn de behoeften van de senioren niet moeilijk te bedenken: zo worden rollators tegenwoordig in steeds hippere ontwerpen gefabriceerd en er zijn zelfs al een aantal steden (bijvoorbeeld Dordrecht) die rekening houden met rollator-bezitters bij het aanleggen van nieuwe bestrating.
Speciale porties In Duitsland, waar de vergrijzing nog sterkere vormen aanneemt dan in Nederland, zijn er al verschillende restaurants die speciale porties bieden voor ouderen. Deze eten over het algemeen namelijk minder dan jongere mensen. Er zijn echter ook zaken die misschien minder voor de hand liggen: zo schijnen veel senioren babyvoeding te eten. Deze bevatten veel vitaminen en mineralen en hoeven niet gekauwd te worden. Nutricia zou reeds circa 5 procent van zijn babyvoeding verkopen aan ouderen. Deze groep schaamt zich soms echter voor deze aankopen en daarom worden deze producten opvallend vaak bij winkels van benzinestations gekocht.
Bron:MKBnet
Nederland is zelfs één van de weinige landen waar de rollator wordt gebruikt. Andere landen bieden hier vaak geen vergoeding voor of zijn hier niet op ingericht. Daarnaast is het vrij plat in Nederland, waardoor een rollator makkelijker te bedienen is.