12 april 2005 -
Voor innovatie zijn ideeën nodig. En liefst wat creatievere ingevingen dan het obligate rondje brainstormen doorgaans genereert. Wat doe je als niemand meer iets origineels weet te bedenken? Intermediair bespreekt vijf manieren om iets nieuws te verzinnen.
1. Zweefdenken
Die werkt als volgt: men neemt een voorwerp in de vergaderruimte, bijvoorbeeld een tl-buis, en beschrijft de eigenschappen, zoals glas, warmte, licht, breekbaar. Vervolgens worden daar associaties bij bedacht, bijvoorbeeld transparant, broos, inspirerend, die tot nieuwe producten of een reclameslogan moeten leiden.
2. Snelkookpan Fortis stopte met deze techniek een groepje mensen bij elkaar om 230 ideeën terug te brengen tot acht bruikbare spaarproducten. Hier geldt de kunst van het wegstrepen. Een matrix met de assen gewoon-ongewoon en haalbaar-onhaalbaar doet wonderen.
3. Koester klanten Managersonline.nl berichtte hier onlangs nog over. Laat klanten meedenken over wat ze graag willen. Schoolvoorbeeld is de toolkit die BMW online zette, waarmee bezoekers konden aangeven welke veranderingen ze graag in hun automobiel willen. Uiteindelijk mochten 15 hobbyisten met de ingenieurs van het Duitse automerk verder praten.
4. Voorrang voor vrouwen IBM heeft een diversiteitsbeleid waardoor het aantal vrouwen in de top hoger is dan 50 procent. het aantal vrouwelijke managers steeg met 370 procent en het aantal leidinggevenden uit achterstandsgroepen nam toe met 233 procent. En de groep managers die openlijk uitkomt voor zijn homoseksualiteit, biseksualiteit of transseksualiteit is zelfs met 733 procent gestegen. Dankzij de vrouwelijke medewerkers en medewerkers uit minderheidsgroepen heeft IBM veel beter contact met het midden- en kleinbedrijf (waar deze groepen zijn oververtegenwoordigd) en worden er betere producten voor die sector gemaakt. In drie jaar tijd steeg de omzet van tien naar driehonderd miljoen dollar.
5. Denkrichting omdraaien Dit heet Systematisch Innovatief Denken, simpel gezegd een beperkte brainstorm waarbij het bestaande product het uitgangspunt vormt. Een zonnebril bijvoorbeeld bestaat uit gekleurde glazen, een brug, pootjes, et cetera. Vervolgens volgt een gerichte veranderopdracht. Bijvoorbeeld: haal een van de elementen weg en verzin wat je er dan nog mee kunt. Bij een bril kun je bijvoorbeeld de glazen weghalen en in plaats daarvan een soort schermpje boven de ogen monteren. Heel nuttig, want tachtig procent van het zonlicht valt van bovenaf binnen. Deze sunblades zijn inmiddels op de markt.
Bron:Intermediair.nl