11 april 2005 -
Reclamebureaus beloven vaak meer dan ze kunnen waarmaken. Zij zouden meer energie moeten steken in een consistente communicatie met hun opdrachtgevers. Dit komt naar voren uit onderzoek van TDM naar de relatie tussen reclamebureaus en hun opdrachtgevers.
TDM benaderde 3.000 bedrijven in verschillende branches, waarvan er 123 de vragenlijst hebben ingevuld. Van de 800 benaderde reclamebureaus hebben er 87 gerespondeerd. Bureaus en opdrachtgevers zitten behoorlijk op één lijn ten aanzien van de verwachtingen over de onderlinge relatie. Drie waarden staan voorop: openheid, duidelijke afspraken en vertrouwen.
Reclamedoelstellingen Gebrekkige communicatie het belangrijkste struikelblok. Zo vindt ruim 60 procent van de bureaus dat het halen van de reclamedoelstellingen bepalend is voor het succes van een campagne. Maar slechts 37 procent van de opdrachtgevers deelt deze mening. Daarnaast is ongeveer de helft van de bureaus van mening dat zij uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor het behalen van de reclamedoelstellingen van een campagne. Van de opdrachtgevers vindt maar 14 procent dat.
Weglopen De reclamebureaus denken dat opdrachtgevers vooral weglopen als er geen vertrouwen meer is of er een nieuw contactpersoon is aangesteld. Opdrachtgevers zeggen echter de bureaus vooral op prestaties af te rekenen. Reclamebureaus die meer beloven dan ze waar kunnen maken lopen vervolgens de grootste kans een klant kwijt te raken.