zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Middenmoters op sterven na dood

4 april 2005 - Nog nooit was de consument zo onberekenbaar als nu. 's ochtends naar de Aldi, 's avonds op pad in een Armani. Discounters floreren, maar ook luxe zit in de lift. Alleen de middenmoot lijkt op sterven na dood.

Mensen trekken zonder blikken of blozen een pak van H&M aan en dragen daarbij dan schoenen van Chanel. Extremen zijn troef, middelmatigheid lijkt het grote taboe van de 21e eeuw te worden. Kent u Peek & Cloppenburg nog? Ze betaan echt nog steeds, zij het dat het aantal vestingen is teruggeschroefd naar een schamele vier. Om over Vroom & Dreesmann maar te zwijgen.



Oorzaken
Je boodschappen doen bij een discountwinkel getuigt van slimheid, net zoals het reizen met een goedkoop vliegticket. Maar als de eerste levensbehoeften eenmaal zijn gestild, mag de rest, datgene waar je werkelijk warm voor loopt, ook wat kosten. Dus zagen luxemerken als Louis Vuitton en Dior vorig jaar hun winst met zo'n vijftig procent stijgen. Dit extreme koopgedrag heeft verschillende oorzaken:
  • Internet zorgt ervoor dat de consument beter geïnformeerd en dus kritischer is dan ooit.
  • Er komen elk jaar zóveel nieuwe producten op de markt dat de koper zich overvoerd voelt en dus op zoek gaat naar eenvoudige concepten.
  • De stressmaatschappij doet verlangen naar ontspanning; consumptie moet een prettige belevenis worden.
  • Transmateriële consumptie is in opkomst: in plaats van in 'hebbedingen' zoekt de consument het in meer gevoelsmatige zaken als reizen en wellness.Goekoop of sexy
    Dat alles heeft vergaande consequenties voor merken en hun producenten. Kiezen is het devies. Het heeft geen zin meer om te proberen alle potentiële kopers te bedienen. Wie alles wil hebben, eindigt met lege handen. Dus: bent u niet goedkoop, zorg dan dat u in elk geval sexy bent.


    Bron: Marketing Online
  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10