31 maart 2005 -
Grofweg een kwart van de werknemers is ontevreden over het eigen beoordelingsgesprek. Hierdoor laten organisaties kansen liggen. Dit komt naar voren uit het grote Plezier&Prestatieonderzoek van adviesbureau &Samhoud
&Samhoud ondervroeg in totaal 20.000 medewerkers van vijftig verschillende bedrijven. Voor veel ondervraagden (20 procent) is onduidelijkheid over de beoordelingscriteria de reden voor ontevredenheid. Medewerkers weten niet waarop ze nu precies worden beoordeeld.
Eén beoordelaar Ook ervaren mensen de gesprekken als erg subjectief. Dat komt mede omdat er in de meeste gevallen slechts sprake is van één beoordelaar: de directleidinggevende. Ook sluiten opmerkingen te weinig aan bij de feedback en coaching die medewerkers door het jaar heen krijgen, of liever: die ze niet krijgen. Alles wordt als het ware opgespaard voor dat ene, topzware gesprek.
Loyaler Het onderzoek heeft nog een opmerkelijke uitkomst. Hoe tevredener werknemers zijn over hun beoordelingsgesprekken, hoe loyaler en klantgerichter ze zijn. Het is dus in het belang van elke organisatie om structureel aandacht te besteden weldoordachte feedback.
Bron:PZ Signaal