Bestaande producten leiden tot succesvolle innovaties
29 maart 2005 -
Ga uit van wat je hebt en verzin van daaruit nieuwe toepassingen en modificaties. Dat zijn een paar van de uitgangspunten van Systematic Inventive Thinking. Bedrijven als Philips en Nestlé zweren erbij.
Sommige innovaties komen puur toevallig tot stand. Beroemd zijn de gele briefjes van 3M, die zijn uitgevonden door een medewerker die een boekenlegger nodig had die niet zomaar uit het boek viel. Maar op dit soort toevaltreffers kunnen de meeste bedrijven niet wachten.
Ingrijpend veranderen Het Systematic Inventive Thinking-model maakt een systematische benadering mogelijk. SIT gaat uit van het bestaande product. Het innovatieteam moet het product zo ingrijpend veranderen dat het zich voor nieuwe toepassingen leent of een heel ander karakter krijgt.
Koude koffie Zo wilde Philips een paar jaar geleden het bedieningspaneel van een nieuwe DVD-speler veranderen. In plaats van de bestaande indeling te verfijnen, werd het complete front verwijderd en ingeruild voor één draaiknop voor de basisfuncties. De rest kan de gebruiker voortaan met zijn afstandbediening doen. Een ander voorbeeld is Nescafé express van Nestlé: koffie die niet warm, maar koud wordt gedronken en niet in kopjes, maar in blik. Door bijna alles om te gooien, kwam een heel nieuw product tot stand.
Bron:Marketing Online