zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gaat de creditcard eindelijk doorbreken?

29 maart 2005 - De creditcard heeft nooit echt door kunnen breken in Nederland, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Consumenten kiezen vaker voor lenen via de creditcard. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In 2004 zijn consumenten niet meer gaan lenen dan voorgaande jaren, maar ze kiezen wel vaker voor gemakkelijke kredietvormen, zoals met de creditcard. In 2004 werd 28 procent van het totale bedrag verstrekt in de vorm van creditcard krediet. In 1998 was dit nog maar 13 procent.



Duurzame consumptiegoederen
Aflopende kredieten worden steeds minder vaak afgesloten. Het bedrag dat consumenten leenden voor de aanschaf van duurzame consumptiegoederen bleef in 2004 gelijk aan het totaalbedrag in 2003. In totaal werd er voor 10,4 miljard euro geleend. Onder duurzame goederen worden onder meer auto's, computers en bankstellen verstaan.

Doorlopend krediet
De meest gebruikte kredietvorm blijft het doorlopend krediet, in 2004 goed voor een aandeel van 61% in de totale kredietverstrekking. Dit percentage is in de loop van de jaren nauwelijks veranderd. Bij deze kredietvorm kan iemand tot een bepaald bedrag geld opnemen. Met de toenemende populariteit van het creditcardkrediet stijgt het marktaandeel van banken en creditcardorganisaties in de kredietverstrekking. Maar ook hun aandeel in de doorlopende kredietverlening groeit nog steeds.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10