28 maart 2005 -
BMW introduceerde onlangs een online toolkit waarmee klanten nieuwe ideeën aanbrachten. Van de 1.000 gebruikers van de kit werden er 15 uitgenodigd om met BWM`s ingenieurs te praten; hun ideeen worden verwerkt in de nieuwe prototypes. Het is een voorbeeld van een nieuw fenomeen: steeds meer ondernemingen betrekken hun klanten direct bij het ontwerp van nieuwe producten.
Feedback en hulp
Traditioneel sturen ondernemingen marketingonderzoekers de markt op om klantbehoeften te ontdekken. Dit is echter een kostbare strategie waarvan het succes niet verzekerd is. Gebruikersinnovatie is geen nieuw fenomeen, wel dat ondernemingen het actief gebruiken bij hun productontwikkeling. Niet alleen is een vraaggestuurde innovatie succesvoller dan een aanbodgestuurde, de onderneming krijgt directe feedback en hulp vanuit de markt. Bovendien is gebruik van zogeheten 'lead users' goedkoper dan een r&d-medewerker.
Klantinnovatie De dominante zienswijze op innovatie is dat mensen betaald willen worden voor hun creativiteit. Bij klanten is dit echter niet het geval - ze zijn zeer bereid samen te werken met de onderneming en een superieur product samen te stellen. De opkomst van online communities en toolkits is een belangrijke oorzaak van de toenemende klantinnovatie.
Bron:MKBnet