24 maart 2005 -
Slordigheid kost het kleinbedrijf omzet. Telefonische toezeggingen worden niet of te laat nagekomen. Beloftes die op de website van bedrijven gedaan worden, worden vaak niet waargemaakt. Dit blijkt uit een onderzoek naar presentatie en klantvriendelijkheid van het tijdschrift De Zaak.
Extra omzet
Het blad schakelde een zogenaamde 'mystery-shopper' in. Deze belde ruim 70 bedrijven. Nieuwe klanten en extra omzet zijn voor het kleinbedrijf gemakkelijk te realiseren door een snelle afhandeling van e-mailverzoeken en telefonische informatieaanvragen, evenals meedenken met de klant en een grote mate van zakelijke betrokkenheid, zo blijkt uit het onderzoek.
Wel klantvriendelijk Uit het onderzoek blijkt verder dat kleine ondernemers hun klantvriendelijkheid wél goed voor elkaar hebben. Vragen worden op rustige toon en zo volledig mogelijk beantwoord. Het kleinbedrijf denkt hardop mee met de klant en draagt alternatieven aan. Het duurt echter even voordat deze alternatieven worden gepresenteerd. Het blijkt namelijk dat kleine ondernemers pas tot deze benadering overgaan nadat de (potentiele) klant zelf heel wat actie heeft moeten ondernemen.
Bron:MKBnet