24 maart 2005 -
Adverteerders hebben last van zoekmachine-fraudeurs die de doorklikratio's manipuleren. Bijna de helft ziet het als een groot probleem. De zoekmachines zijn zelf ook niet blij met de negatieve publiciteit rondom dit onderwerp.
Op kosten jagen
Bedrijven kunnen hun concurrent flink opkosten jagen met klikfraude. Bij een zoekopdracht bij een zoekmachine verschijnen er doorklikadvertenties die linken naar de adverteerder. Voor iedere klik moet het bedrijf betalen. Concurrenten kunnen ook expres op deze link clicken zodat het bedrijf meer moet betalen.
Partners Een andere vorm van fraude komt van partners van Google en Yahoo die tegen betaling click-through links plaatsen op hun eigen site. Ook hier moet voor iedere link betaald worden. Ook als er iemand speciaal ingehuurd is op er op te clicken.
Probleem Uit een onderzoek van de Search Engine Marketing Professional Organization blijkt dat 45 procent van de online-adverteerders de zoekmachinefraude als een probleem ziet. Een kwart vindt het enigszins een probleem en 26 procent ziet er weinig problemen in. Vijf procent heeft er nog nooit van gehoord.