20 maart 2005 -
Hoewel de toename van het aantal dikke mensen vooral te wijten is aan een gebrek aan beweging, krijgt de voedingsindustrie de zwarte piet toegeschoven. Vooral overgewicht bij kinderen krijgt overal aandacht.
Adverteerders nemen wereldwijd maatregelen om hun imago op het gebied van dikmakers te verbeteren. In Frankrijk moeten adverteerders gezondheidswaarschuwingen op verpakkingen zetten of ze krijgen een boete en in Finland wordt gesproken over een verbod op suikerrijke producten voor kinderen. In Australie verlaagt McDonald`s zijn marketingbudget met 50 procent, in het Verenigd Koninkrijk staat zelfregulering centraal om boetes van de overheid te voorkomen, in Canada is een verbod op slechte vetten van kracht en in Brazilie houdt een speciaal ingestelde commissie op kinderen gerichte reclame voor voedingsmiddelen in de gaten.
Te dik In Canada is 33 procent van de kinderen tussen 2 en 11 jaar te zwaar, in Finland is 29 procent van de jongens van 12 tot 18 en 12 procent van de meisjes te dik, in Australie heeft een kwart van alle kinderen te kampen met overgewicht, in Frankrijk 12 procent en in Brazilie 35 procent van de kinderen tussen de 7 en 12. In Nederland ligt dit percentage sterk lager, maar er is wel sprake van een toename.
Bron:MKBnet