14 maart 2005 -
Zou iedere organisatie via de eigen website medewerkers moeten werven? Ja! Want voor de prijs van slechts één printadvertentie bent u een jaar lang direct in beeld bij een derde van alle baanzoekers. Zo groot is inmiddels de groep baanzoekers die zich via bedrijvensites oriënteert, blijkt uit Nationale Monitor Internet Werving.
98 procent
Volgens dit door Intelligence Group gehouden onderzoek zou zelfs 98 procent van de hoogopgeleiden zich via internet oriënteren op het moment dat ze bij een organisatie willen gaan solliciteren. Bovendien kunt u met een eigen site het niveau van de sollicitaties flink opkrikken, terwijl u zich door het online zetten van de informatie waar sollicitanten naar zoeken heel wat tijd kunt besparen.
Afwijzen De bedrijvensite is dus een must voor iedere organisatie. Zelfs als je even geen vacatures hebt. Recruitmentdeskundige Koos van Leeuwen, die onder meer hoofd recruitment van KPN was tijdens de verzelfstandiging zegt stellig: 'Geen enkele organisatie heeft een jaar lang geen vacatures. En als dat wel zo is, dan kun je evengoed beter de mogelijkheid openhouden om een open sollicitatie te doen. Een geweldige kandidaat moet je altijd uitnodigen en, als de vonk overslaat, aannemen. Die verdient zichzelf namelijk terug. Alle andere kandidaten wijs je af. Kandidaten verwachten toch wel dat 90 tot 95 procent wordt afgewezen.'
Helft Toch blijkt uit Arbeidsmarktmonitor van Heliview dat maar 28 procent van de bedrijven zo'n site heeft. Een vergelijkbaar percentage plaatst soms vacatures op de site. Samen zo'n 50 procent. En dus werft de helft nog niet via de eigen site. Handige tips waar u rekening mee moet houden voor een goede vacature-sectie op uw website, vindt u op PWnet.
Bron:PWnet