14 maart 2005 -
Boze ondernemers hebben gisteren geld teruggeïst van Interpay, het bedrijf dat het elektronische betalingsverkeer afhandelt. De ondernemers vinden dat Interpay jarenlang misbruik heeft gemaakt van zijn machtspositie, waardoor de ondernemers miljoenen euro's te veel zouden hebben betaald voor het pinnen en chippen.
Even afrekenen
Onder het motto 'We komen even afrekenen!' werden boze brieven van ruim twaalfduizend ondernemers uit onder meer de recreatie en de zorg aangeboden aan de directie van Interpay. Henk van den Broek van Platform Detailhandel, Hajé de Jager van Koninklijke Horeca Nederland en Jan Meerman van het Midden en Klein Bedrijf Nederland overhandigen de brieven.
Schade De ondernemers stellen Interpay officieel aansprakelijk voor de geleden schade. Zij hebben niet kunnen berekenen hoe hoog de schade is, omdat Interpay gegevens zou achterhouden. Daarom is de eis dat Interpay het 'totale schadebedrag berekent en aangeeft wanneer zij tot betaling overgaat'.
Te hoog Interpay is opgericht door acht banken, waaronder ABN Amro, Fortis en de ING. Vorig jaar mei moest het bedrijf van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vanwege zijn 'monopoliepositie' een boete betalen van dertig miljoen euro. Het 'excessieve tarief' dat Interpay vroeg voor zijn diensten noemde de NMa 'vijf tot zeven keer te hoog'.