Consumenten kopen steeds meer en vaker via internet
13 maart 2005 -
De omzet in de thuiswinkelbranche is in 2004 met 35 procent gestegen ten opzichte van 2003. De online consumentenbestedingen kwamen uit op 1,7 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek van Thuiswinkel.org en Blauw Research.
De markt voor online verkopen groeit hard, in tegenstelling tot die van de reguliere detailhandel. Het aandeel van de online verkopen in de totale markt steeg van 1,6 naar 2,1 procent. De totale omzet in de Nederlandse detailhandelsmarkt daalde volgens het CBS met 2,1 procent.
Kopers Het aantal online kopers is in 2004 gegroeid naar bijna 4 miljoen, een stijging van 16 procent ten opzichte van 2003. De stijging in de markt wordt met name veroorzaakt door een stijging in het gemiddeld bestede bedrag per online koper, dit is in inmiddels gestegen van 364 euro in 2003 naar 424 in 2004. Deze stijging wordt met name veroorzaakt doordat consumenten vaker online bestellingen doen met hogere aankoopbedragen, zoals het online boeken van een reis of het online afsluiten van een verzekering. Ook zijn online kopers relatief vaker gaan bestellen, een teken van toenemend vertrouwen in de markt.