Negen succesfactoren voor een management bestseller
9 maart 2005 -
De boeken van managementgoeroes als Henry Mintzberg en Stephan Covey zijn absolute bestsellers. Wie een goeroe voor een uurtje wil inhuren moet tienduizenden euro's op tafel leggen. Maar bijster wetenschappelijk verantwoord is het niet, wat de heren doceren. Soms klopt er zelfs helemaal niets van.
Dat schrijft Gyuri Vergouw in een artikel op Managementsite. Hij constateert dan ook dat een managementboek geen bestseller wordt op basis van gedegen wetenschappelijk onderzoek. Inspelen op modetrends en het aanbieden van totaaloplossingen in een eenvoudig te begrijpen concept bieden veel meer kans op hoge oplagecijfers. Vergouw somt een negental succesfactoren op om van een managementboek een bestseller te maken.
Het ontbreken van academisch jargon;
Aan lezers wordt gemeld dat de theorieën niet op een universiteit of in een studeerkamer zijn ontwikkeld, maar desondanks wetenschappelijk verantwoord zijn;
Eenvoud en mystiek gaan in het concept hand in hand;
Er worden gouden bergen beloofd, terwijl tegelijkertijd grote slagen om de arm worden gehouden;
De timing van de boodschap is perfect.
Concepten hebben een duidelijk label (BPR, TQM, 7-S et cetera) en worden niet logisch afgeleid uit een theorie, maar proberen een ontstane praktijk onder woorden te brengen. Het zijn meer benaderingswijzen dan volledig onderbouwde visies;
De concepten bevatten een probleemanalyse;
De concepten bevatten een oplossing voor deze problemen
Er worden veel voorbeelden van succesvolle toepassingen gegeven (hierbij worden vaak de bedrijven General Electric, IBM, Toyota en Shell genoemd).Excellente ondernemingen? Vergouw illustreert hoezeer een managementgoeroe ernaast kan zitten. Van de in het boek Excellente ondernemingen, kenmerken van succesvol management beschreven 43 excellente ondernemingen waren er vijf jaar later nog slechts 14 excellent, 10 hadden hun leidende positie verloren, 11 waren verzwakt en 8 verkeerden in crisis.