Packard Bell laat bellende klant het langst wachten
2 maart 2005 -
De telefonische bereikbaarheid van bedrijven en instellingen blijft onder de maat. De kosten voor één telefoontje kunnen oplopen tot ruim 6 euro, zoals bij computerfabrikant Packard Bell, dat de twijfelachtige winnaar is van een steekproef van het Algemeen Dagblad. De Belastingdienst komt op de tweede plaats. Daar faalt vier op de tien belpogingen.
Keuzemenu
Vaak moeten klanten nog veel te lang wachten voordat zij worden geholpen. Vooral de Belastingtelefoon drijft dit jaar menig beller tot wanhoop. Wie 0800-0543 belt, mag zijn handen dichtknijpen wanneer hij contact krijgt en boft helemaal wanneer hij ongeschonden door het keuzemenu komt. Maar dan begint het lange wachten op een belastingmedewerker. Tijdens de steekproef liep de wachttijd op tot ruim een half uur. Niet leuker, ook niet makkelijker. De Belastingdienst erkent de beroerde bereikbaarheid. Maar liefst vier op de tien bellers krijgt uiteindelijk geen contact met een medewerker.
Betaalnummer Met een gemiddelde wachttijd van 12 minuten eindigt de Belastingtelefoon in de steekproef op de tweede plaats van de slechtst bereikbare organisaties. De fiscus wordt overtroffen door het computerbedrijf Packard Bell met een gemiddelde wachttijd van 15 minuten. Eén telefoontje naar het betaalnummer van het bedrijf loopt op tot ruim zes euro.
Gemiddelde wachttijd Voor de steekproef belde de redactie van het Algemeen Dagblad tienmaal naar 40 organisaties. De wachttijden varieerden van één seconde tot 57 minuten. Gemiddelde duurde het 2,46 minuten voordat de beller uit de wacht werd gehaald. Dit is een verbetering ten opzichte van vorig jaar (3,23 minuten), maar nog altijd langer dan de 30 tot 60 seconden die de consument blijkens onderzoek aanvaardbaar vindt.
Bron:Algemeen Dagblad